מידע שימושי לרוכב

מידע ופרטים חשובים שיכולים לעזור ולכוון אתכם לבחור באופניים המתאימים ביותר עבורכם

כל מה שרציתם לדעת על צירים מרכזיים באופניים

25/10/2016

 

כל מה שרציתם לדעת על צירים מרכזיים באופניים

 

 

למרות שמדובר בחלק יחסית פשוט באופניים, ריבוי המידות, השיטות וסוגי ההברגות, הפך את איתור הציר המרכזי המתאים לאופניכם למשימה למקצוענים. לפניכם מדריך המכיל את השיטות והמידות הפופולריות באופניים בימינו

 

 

  1. ציר מרכזי אחוד

   

מערכת פופולארית בעיקר באופני BMX ואופני ילדים ,אך זוכה לעדנה בשנים האחרונות גם באופני כביש המיוצרים מקרבון של החברה הצרפתית היוקרתית LOOK (ZED SYSTEM CRANKSET). בשיטה זו קוטר נדיב של חלל בית הציר המרכזי. חלל זה מאפשר להשחיל לתוך השלדה ציר מרכזי וזרועות המעוצבות בפיסה אחת וצורתם כצורת האות הלועזית S. באופניים זולים מעוגנת מערכת ההנעה לשלדה בהבגרה בעזרת קונוסים ומסבים חופשיים. באופניי קרבון יקרים מבית LOOK מסבי הציר סגורים ומהודקים לשלדה בלחץ.

 

יתרונות: באופני BMX ואופני ילדים המערכת זולה לייצור וקלה לתחזוקה.

באופני קרבון יקרים קוטר בית הציר המרכזי מאפשר להשתמש במסבים גדולים, מאריכי חיים ולזרועות קשיחות צידית גבוהה ביחס למשקל הנמוך.

 

  1. ציר מרובע סגור או פתוח

         

ציר סגור הוא ציר מלא אחוד הנתון בתוך תרמיל המכיל מסבים ומגיע כיחידה אחת אטומה. ציר זה פופולרי גם בימינו ומגיע בעיקר באופני כביש, תיור והרים פשוטים.

ציר מורבע פתוח נתון בין מסבים וקונוסים חופשיים המוברגים לשלדה ומהדקים אותו למקומו.

את בית הציר ניתן כיום להזמין עם הברגה בסטנדרט איטלקי או אנגלי ובאורך של 73/68 מ"מ. את הציר ניתן לרכוש באורכים של 107 ועד ל-122 מ"מ.

 

יתרונות: מחיר נמוך, כדוריות המסבים בקוטר גדול מבטיחות איכות חיים.

חסרונות: גמישות, משקל גבוה ביחס לחוזק.

 

  1. ציר מרכזי חלול ומשונן ( (Splinedעם מסבים בתוך השלדה וזרועות נפרדות בסטנדרט Octalink/Isis

         

סטנדרט שהיה מקובל בעיקר בתחילת העשור הקודם, אך עדיין משווק גם בימינו באופני אמצע הדרך. מסבי הציר סגורים ונתונים בתוך תרמיל המוברג אל השלדה. קוטר הציר גדול יותר מאשר זה של ציר מרובה מלא וכן גם שטח המגע עם זרועות- דבר המבטיח קשיחות צדית משופרת.

 

צירים בשיטה זו מגיעים בשלושה סטנדרטים.

 

א.      ציר Hollowtech V1: ציר המיועד לקבוצות הילוכי הכביש של שימאנו (אך זכה גם לשימוש פה ושם באופני הרים. לדוגמה: זרועות הינע CODA מבית חברת האופניים CANNODALE). בית הציר מיוצר באורכים של 73/68 מ"מ להברגה בסטנדרט אנגלי , ובאורך של 70 מ"מ להברגה בסטנדרט איטלקי. הציר אורכו 118-109.5 מ"מ.

 

ב.      ציר Hollowthech V2: ציר המיועד לקבוצות ההרים, העיר והתיור של שימאנו. בית הציר מיוצר באורכים של 73/68 מ"מ. אורך הציר 118-113 מ"מ.

 

ג.       ציר ISIS: הסטנדרט המשותף לחברות Race Face, Truvativ , FSA ובקיצור- כל החברות שאינן חברת שימאנו (הסטנדרט שלה הוגן בפטנט). בית הציר מגיע באורך של 71 מ"מ וניתן לשינוי בעזרת דסקיות מרווח. אורך הציר הוא 113 מ"מ.

 

יתרונות: ביחס לציר מרובע המשקל נמוך יותר והקשיחות הצידית משופרת.

חסרונות: קוטר כדוריות המסבים הוקטן משמעותית, עובדה שהביאה לבלאי מואץ של המסבים בשימוש מתון.

 

  1. ציר מרכזי חלול עם מסבים חיצוניים והברגה-Hollowthech II/ GPX Type

          

צירים מרכזיים חלולים שרובם אחודים בריתוך אל זרוע ההינע השמאלית. מסבי הציר מעוגנים לשלדה בהברגה וממוקמים מחוץ לשלדה. עיצוב זה מאפשר את הגדלת קוטר כדוריות המסבים, ובכך מאריך את חייהן. הציר החלול והמעובה משפר את הקשיחות הצידית בדיווש עצים וקל יחסית לפרוק והרכבה. הצירים מגיעים באורך אחיד וניתן לקבוע את התאמת המסבים לשלדה בעזרת דסקיות מרווח למידות של 73/68 מ"מ. סטנדרט זה מקובל ברוב אופני ההרים, כביש ותיור ועיר המתקדמים בימינו.

 

יתרונות: משקל נמוך, מסבים מאריכי חיים, קשיחות צידית גבוהה, אמינות גבוהה.

חסרונות: דרושה הברגה בשלדה למיקום המסבים. הברגה זו מגבילה את רוחב בית הציר המרכזי בעיצוב השלדה ולכן לא מאפשרת ניצול מרבי של רוחב הציר המרכזי למען קשיחות צידית בעיצוב האופניים.

 

  1. ציר מרכזי חלול מסבים חיצוניים ללא הברגה, Press Fit

          

השיטה המתקדמת והעדכנית ביותר לקיבוע מסבי הציר המרכזי בשלדה. כאן קיימים מספר סטנדרטים מקובלים המיועדים לאופנים הרים, עיר, כביש ו=BMX ,באיכות ובמחיר גבוה. ביטול ההברגות בשלדה מאפשר להגדיל את בית הציר המרכזי בכל ממדיו ובכך לשפר את הקשיחות הצדית של האופניים. הדבר ניכר באופניים חדשים במבט חטוף על צומת צינורות הציר המרכזי, שם אפשר להבחין בקוטר הצינורות הגדול מהמקובל.

 

א.      BB-30: סטנדרט של חברת Cannondale המכונה Cannondale SI BB. Cannondale היא הראשונה להציג צירים מרכזיים חלולים ומעובים ומסבים המונחים בשלדה בלחץ באופני הכביש של החברה. בסטנדרט זה מסבי הציר מונחים בשלדה ללא תושבות. קוטר בית הציר החיצוני הוא 41.96 מ"מ. אורך בית הציר הוא 73/68 מ"מ בהתאם לייעוד (כביש/הרים). ציר ההינע בקוטר של 30 מ"מ.

 

ב.      SHIMANO Press Fit: סטנדרט שימאנו לצירים חלולים עם מסבים ללא הברגה. קוטר תושבות הצירים בשלדה 41 מ"מ. אורך בית הציר הוא 86.5 מ"מ (כביש), 92/89.5 מ"מ (הרים). ציר ההינע בקוטר של 24 מ"מ.

 

 

ג.       PressFit 30: הסטנדרט של חברת סראם לצירים חלולים ומסבים ללא הברגה. קוטר תושבות הצירים בשלדה 46 מ"מ. אורך בית הציר הוא 68 מ"מ (כביש), 73 מ"מ (הרים). ציר ההינע הוא בקוטר של 30 מ"מ.

 

ד.      BBright: ציר מרכזי ייחודי המציע תכונות דומות למערכת של חברת סראם אך מוסיף בית ציר מרכזי באורך של 79 מ"מ. ניתן לרכוש סטנדרט זה בצירים מבית SRAM, FSA ,ROTOR ו-TUNE.

 

ה.     קמפניולו CAMPAGNOLO Power -Torque: סטנדרט ציר מרכזי חלול של החברה האיטלקית המיועד לאופני כביש. הציר מחובר לזרוע השמאלית בריתוך ומסבי השלדה מונחים במקומם באמצעות הברגה או בלחץ.

 

ו.        CAMPAGNOLO Ultra-Torque: ציר מרכזי חלול של החברה האיטלקית המיועד לאופני כביש. הציר חלול אך חצוי לשני חלקים. חלק אחד מחובר לזרוע השמאלית של מערכת ההינע והחלק השנים מחובר לזרוע הימנית. שני חלקי הציר משוננים בקצוות ומהודקים יחדיו בעזרת תבריג. מסבי השלדה מונחים במקומם בעזרת תבריג או בעזרת לחץ.

 

ז.       CAMPAGNOLO Over-Torque: סטנדרט ציר מרכזי חלול החדש ביותר של החברה האיטלקית. גם כאן מחוברת הזרוע השמאלית ציר באורך מלא כמו בציר ה- Power –Torque, אך מידות הציר גדולות יותר בממדי באורך והקוטר. מסבי השלדה מונחים במקומם בעזרת תבריג או בעזרת לחץ.

 

  1. צירים המיועדים לאופני BMX- אופני פעלולים

        

ציר BMX בסטנדרט אמריקאי

 

א.      סטנדרט אמריקני- מכונה לרוב סטנדרט PRO והוא הסטנדרט המקורי שיועד מלכתחילה לאופני פעלולים. בעל מסבים גדולים ועמידים אך כבד. המסבים מונחים בתושבות הממוקמות בלחץ בשלדה.

 

ב.      סטנדרט אירופי- European BB הוא סטנדרט מקובל לאופני פעלולים בו המסבים מונחים בשלדה בתושבות מוברגות. ציר ההינע עבה מהמקובל ולכן כדוריות המסבים קטנות יותר בקוטרן. כדי לפצות על כך לרוב מניחים בתושבות לא פחות מארבע מסבים לאורך הציר.

 

ג.       סטנדרט ספרדי- Spanish BB מציע ציר עבה יותר מהסטנדרט האמריקני, אך צנוע בקוטרו ביחס לציר בסטנדרט אירופי. כאן מונחים מסבי הציר ישירות בתוך השלדה ללא תושבות.

 

ד.      סטנדרט MID- סטנדרט המשתמש במסבים בקוטר זהה לזה של מסבים בסטנדרט אמריקני, אך מוותר אל תושבות המונחות בשלדה. המסבים ממוקמים ישירות בלחץ בשלדה.

 

יתרונות: משקל נמוך, קשיחות צידית גבוהה, עמידות טובה של המסבים.

חסרונות: המערכות רגישות לאבק וחול ולכן לעיתים מייצרת רעשים תחת מאמץ.

 

ציר BMX בסטנדרט ספרדי

 

ציר BMX בסטנדרט אירופאי

 

ציר MID BB

עבור לתוכן העמוד