• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

המדריך המעשי לקסדת הרכיבה

כולם יודעים מהו אביזר הבטיחות החשוב ביותר שכל רוכב, כביש או שטח, חייב לעצמו- הקסדה. למה ללבוש קסדה? איך להתאים את הקסדה לראש? איך לשמור ולתחזק את הקסדה ומתי נדרשת החלפה? על שאלות אלו ועוד נענה בעזרתם. האדיבה של החברים מ-BELL.
הגדל


למה חשוב שרוכבים יחבשו קסדה?

קסדות האופניים של היום מגיעות במגוון צבעים, דגמים ומידות- ומאפשרות התאמה מצויינת לכל רוכב וסגנון רכיבה. קסדה מודרנית היא קלה ומאווררת, ולכן הרגע ששמים אותה על הראש, היא לא מפריעה או מטרידה את הרוכב. הקסדה היא האמצעי היעיל ביותר למניעת פגיעות ראש במקרים של נפילה מאופניים, ובעצם- אין שום סיבה טובה שלא לחבוש קסדה.

איך הקסדה מגנה עלינו?

בזמן נפילה או התרסקות (חס וחלילה, אבל קורה), מבנה הקסדה בנוי לספוג הרבה מהאנרגיה של המכה. ספיגת האנרגיה אל הקסדה מצמצת את האנרגיה שעוברת אל הראש, והסיכוי לתופעות של זעזוע/פגיעת מוח יורד באופן משמעותי. לכל חלק בקסדה יש תפקיד בעניין:

הציפוי החיצוני- עוזר לפיזור האנרגיה (שכבה נוספת). מונע פגיעה מחפצים חדים, ומגן על הקסדה מבלאי ונזקי שימוש יום-יומיים.

גוף הקסדה- בדרך כלל מורכב מחומרים מוקצפים, קלים וחזקים. חומרים אלו מתוכננים לספוג את מרבית אנרגיית המכה תוך כדי שהם משנים את צורתם, מתכווצים או נהרסים לחלוטין בתהליך.  מסיבה זו, כמעט כל הקסדות צריכות להיות מוחלפות אחרי מכה או התרסקות רציניים !

מערכת ההתאמה/רצועות/ספוגים- המערכת נועדה להתאים את הקסדה לראש בצורה מאובטחת ונוחה, ולמנוע אובדן של הקסדה בזמן פגיעה או נפילה.

מהם הסטנדרטים לפיהם קובעים את בטיחות הקסדה?

קסדות BELL ו-GIRO עומדות בתקן שנקרא CPCS. התקן הזה הורכב ממספר מקורות מידע, ומבוסס על המידע העדכני ביותר של סטטיסטיקות שימוש ופציעות באופניים. CPCS הוא התקן הנדרש למכירת קסדות אופניים בארה"ב. בישראל, למרות חוק חבישת הקסדות, אין תקן מקומי המגדיר קסדת אופניים בטיחותית.

איך אפשר לנקות קסדה?

הרבה מהחומרים שיש בקסדות יכולים להינזק מחומרי ניקוי נפוצים, בעיקר כאלו על בסיס נפט/אלכוהול. השיטה הכי טובה לנקות את הקסדה היא בעזרת מים חמים, ספוג או מטלית וסבון כלים עדין. מומלץ לנקות את הקסדה מדי פעם בעיקר על מנת להסיר משקעי מלח (מזיעים, לא?) שיכולים לגרום לבלאי מואץ.

איך כדאי לאחסן את הקסדה?

חום רב הוא האויב העיקרי של הקסדה ויכול לגרום לנזק. אחרי השימוש מומלץ לאחסן את הקסדה במקום מאוורר, קריר ויבש. מדף או ארון בתוך הבית יעשו את העבודה.

מה לגבי מדבקות וצביעת הקסדה?

ההמלצה הגורפת היא להימנע מהדבקת מדבקות או צביעת הקסדה שלכם. החומרים בצבעים ובדבקים עלולים להגיב לא טוב עם החומרים בקסדה שצריכים להגן עליכם, ולהחליש את הקסדה.

מתי צריך להחליף קסדה?

כאן אפשר להבחין בין שני מקרים: כשיש נזק, וכשאין נזק.

כשיש נזק- מעיכות בגוף הקסדה, סדקים או חורים בגוף הקסדה או בציפוי החיצוני, או כשהקסדה ספגה מהלומה רצינית אפילו שלא נראה נזק ויזואלי - צריך להחליף את הקסדה. הקסדות בנויות לספוג מכה בצורה מיטבית, אך "משלמות" על המכה באובדן התכונות המקוריות של החומר.  בקיצור- נפלתם על הראש? תחליפו קסדה.

כשאין נזק- גם אם אתם רוכבים מוכשרים וזהירים, ורכבתם תקופה ארוכה מבלי שהקסדה עמדה למבחן, ההמלצה היא להחליף קסדה מדי 3 שנים. החומרים מהם מורכבת הקסדה יכולים לאבד מתכונותם לאורך זמן, ולכן צריך לקחת בחשבון שקסדה ישנה עלולה להיות פשרה מבחינת בטיחות.

איך מתאימים את קסדת הרכיבה לראש בצורה טובה?

נתחיל במידה-  לקסדות רכיבה יש מידה, בדרך כלל Small, Medium, Large שמתאימה להיקף ראש שונה. בתור התחלה, צריך למצוא את המידה הנכונה ולראות שהקסדה יושבת על הראש בצורה הדוקה אך נוחה.

לאחר שוידאנו כי המידה מתאימה-  משתמשים במנגנוני ההתאמה השונים שיש לקסדה על מנת לוודא שהקסדה מונחת בצורה המיטבית על הראש. ברוב הקסדות יש מעין מותחנים בצד האחורי, וניתן לקצר או להאריך את רצועות ההידוק לפי הצורך. ניתן להיעזר בכל אחד מאנשי המקצוע ברוזן ומינץ על מנת להתאין את הקסדה בצורה מיטבית, ועדיף לעשות כן לפני שעוזבים את החנות.
רצועת הסנטר צריכה להיות קצרה יחסית, אבל לא לחנוק! כמו כן היא צריכה לרוץ מתחת ללסת, ולא על הסנטר או לידו.
חלק מהקסדות מגיעות עם ספוגים להחלפה באופי משתנה, אפשר לנסות ספוגים שונים בנקודות שונות על מנת להגיע להתאמה טובה.

המידה טובה, והתאמנו את הקסדה לראש-  עכשיו בודקים שהכל בסדר. הבדיקה היא מאוד פשוטה,  אפשר לנענע את הראש מהר מצד לצד, או לקפץ קצת במקום. אפשרות נוספת היא להחזיק את הקסדה ולנער אותה קצת. בעקרון- הקסדה לא אמורה לזוז ממקומה, אלא להישאר מקובעת היטב לראש.
במידה והיא זזה יותר מדי, נסו להתאים אותה מחדש. אם ניסיתם שוב ושוב ללא הצלחה (לא סביר אבל קורה) - אפשר תמיד לנסות דגם אחר של קסדה.

חשוב מאוד לצאת לרכיבה עם קסדה שמתאימה לכם, מותאמת לכם ויושבת בצורה טובה ונכונה על הראש. כל פשרה בנושא היא פשרה בבטיחות שלכם!

מאחלים רכיבות טובות ובטוחות.

צוות רוזן ומינץ

עבור לתוכן העמוד