• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

אופני עיר- מה כל כך מיוחד בהם?

אופני העיר - מעוצבים ומתוכננים כדי למקסם את הנוחות שלנו בתחבורה עירונית על אופניים. לכבוד הפיכת סניף נמל תל אביב של רוזן ומינץ לחנות עם התמחות אורבנית, חשבנו שנכון להסביר מה עומד מאחורי אופני העיר ומה שונה בינם לבין אופנים אחרים. כתבה ראשונה בסדרה המוקדשת לרכיבות עירוניות.

למרות שרואים היום יותר אופני עיר ספיצפיים מבעבר, עדיין לרוכבים רבים לא ברורים היתרונות של אופני עיר יעודיים לתחבורה עירונית, על פני אופני הרים למשל. מה היתרונות של אופני עיר יעודיים? האם תמיד נעדיף אותם על פני אופני הרים או אופניים אחרים, ולמי הם מתאימים? על שאלות אלו ועוד נענה בהרחבה במאמר הזה.

אופניים באופן כללי מתפלגים למגוון רחב של קטגוריות. ההפרדה בין כביש לשטח כבר מזמן לא מספיקה. בכביש יש לנו אופני כביש קלאסיים, תריאטלון וטיים-טריאל, בין היתר. בשטח גם, כבר לא "אופני הרים" בלבד: קרוס קאנטרי, אול-מאונטיין, דאון היל, שבילים, סינגל ספיד, 29, מרתון ועוד. לכל סגנון רכיבה פותחו האופניים אשר מתאימים לו ביותר מבחינת רכיבים, משקל, גאומטריית שלדה ועיצוב כמובן.

למשקיף חיצוני מגוון תתי הז'אנרים ייראה כמו טירוף צרכני ותו-לא, אבל אנחנו הרוכבים יודעים את האמת! השינויים הגאומטריים ולו הקלים ביותר משפיעים בצורה דרמטית על התנהגות האופניים, ההרגשה שלהם, וההתאמה לתנאי רכיבה כאלה ואחרים.

בניגוד לכמעט כל ענף רכיבה אחר, אין ייצוג בעולם תחרויות האופניים ל-Citybike. זו אחת הסיבות שהמודעות לעובדה שרכיבה עירונית גם היא מציגה תנאים ודרישות מהאופניים למשימה- היא נמוכה. בנוסף לכך, ציבור הרוכבים העירוניים לעתים קרובות אינו עוסק באינטנסיביות בעולם האופניים, ולכן מפספס את עניין התאמת האופניים הנכונים למשימה שמולנו. אותו ציבור לעתים קרובות מסתפק בכל אופניים שייקחו אותו מנקודה א' לנקודה ב' ובחזרה, ולכן גם מתפשר על איכות החוויה.

רכיבה עירונית- מהן בעצם הדרישות העיקריות שלנו, מעבר להגעה בטוחה?

נוחות- אין לנו עניין לסבול בדרך למכולת, לחברים או למשרד. אנחנו מוכנים להתפשר על יעילות דיווש ומהירות כדי לשבת בניחותא. צריך גם שהאופניים ידעו להתמודד עם מפגעי הדרך, גם אם הם קלים יחסית. אם אפשר להוסיף לזה גם גלגול מהיר וקל, כדי שלא נגיע מזיעים ומתנשפים ליעד, מה טוב.

שדה ראיה- בעיר אנחנו מתמודדים עם מכשולים רבים: רכבים חונים, הולכי רגל, בעלי חיים, מעברי כביש ורוכבי אופנועים הם רק חלק מהרשימה. בניגוד לרכיבת שטח, הם גם זזים ממקום למקום! לכן, חשוב שנוכל לשבת בצורה זקופה וגבוהה יחסית, מה שייאפשר לנו להביט קדימה ולצדדים בקלות, אל עבר המכשול הבא איתו צריך להתמודד.

פשטות ואמינות-  לרוכב שטח או רוכב תחרותי, אין בעיה להתעסק בתיקונים, שדרוגים וטיפולים. אבל בדיוק כמו רכב הליסינג- אנחנו רוצים כמה שפחות התעסקות מהאופניים העירוניים שלנו, זה כלי תחבורה שצריך לעבוד. מערכות הילוכים ובלמים אמינים לאורך זמן, רכיבים עמידים וסולידיים יתנו לנו את הבטחון שרכשנו כלי תחבורה איכותי, ולא מערכת מורכבת שדורשת תחזוקה גבוהה.

סגנון- חברים, אין מה להסתתר. הצורה והצבע של כלי התחבורה שלנו, גם אם זה "רק אופניים", חשובה לכולם.  בקרוזרים נוכל למצוא עיצובים יותר נועזים עםצורות מעוקלות, שלדות מקוריות ועיצובים מעניינים מייחדים את אופני העיר, שמעצביהם נתונים לפחות שיקולים קשוחים מעולם התחרויות. ב-City Bikes עיצוב פשוט, אלגנטי ופונקציונאלי.

אז איך משיגים את כל הדרישות ומספקים אופני עיר איכותיים? לקחנו את ה-Schwinn Voyaguer GS ובחנו כל חלק בנפרד- הנה ההסבר המפורט:

במבט כללי ניתן להבחין בשני אלמנטים עיקריים הקשורים לעיצוב ולנוחות. הכסא יחסית נמוך והכידון גבוה, זהו אחד האלמנטים שמכוון את הרוכב לישיבה זקופה, נוחה ועם שדה ראייה רחב. Schwinn קוראים לזה Comfort-tuned-Geometry, ולרשותם עומדות שנים רבות של נסיון בתחום.
מבחינת העיצוב- פונקציונאלי ואלגנטי. רוצים להתפרע בעיצוב? אין בעיה- לכו על הקרוזרים!

              

אופני עיר- גאומטרייה יחודית

 

ועכשיו למבט מקרוב. הפרטים הקטנים שעושים את ההבדל.

בחזית ניתן להבחין במזלג משולב עם בולם זעזועים. הבולם סופג חלק גדול ממפגעי הדרך ותורם לרכיבה יותר נוחה וחלקה. אין הכרח לבולם זעזועים באופני עיר, וניתן להשיג רמות איבזור זולות יותר ועדיין נוחות, אבל למי שרוצה להתפנק עד הסוף- מומלץ.

הגלגלים במידה גדולה (700c, דומה לאופני כביש) ומאובזרים בצמיגים חלקים – תורמים לדיווש יותר קל, אופניים יותר מהירים ותחושה כללית יותר חלקה ונעימה ברכיבה.

עולים למעלה אל עבר הכידון. הכידון יושב גבוה ומאפשר תנוחת ישיבה זקופה. לא צריך לרכון או להתאמץ כדי להגיע לשליטה טובה על האופניים. גריפים נוחים לידיים ומעביר הילוכים בצורת גריפ-שיפט משלימים את החבילה והמראה האלגנטי.

לכיוון הישבן- האוכף של אופני העיר של Schwinnרחב ונוח במיוחד, ומתוגבר בשני קפיצים לספיגת מהמורות. מכיוון שבהתפנקות עסקינן בדגם זה, תוכלו להבחין שגם במוט האוכף מתחבא עוד בולם זעזועים שמוסיף את שלו לחווית רכיבה חלקה ונוחה.

על הגלגל האחורי ניתן להבחין במעביר הילוכים (לדגם הספציפי הזה 21 הילוכים למגוון תנאי רכיבה) המיוצר על ידי SRAM- אחת משתי החברות המובילות בעולם לייצור מערכות הילוכים. מותג שמבטיח אמינות ואיכות תפעול לאורך זמן רב.

לסיכום- אופני עיר מתוכננים ובנויים לביצוע משימה בצורה הטובה ביותר, בדיוק כמו אופני הרים מקצועיים או אופני כביש תחרותיים. הירידה לפרטים ניכרת בכל חלק של האופניים, ומסתכמת לחבילה שמאפשרת להתנייד בנתיבים העירוניים בקלות ובנוחות שקשה לקבל באופניים אחרים.

למי כדאי להצטייד באופני עיר? כל מי שמתנייד באופן עירוני באינטנסיביות, על בסיס של פעמיים-שלוש בשבוע או יותר, ולא צריך את האופניים למטרות אחרות.

אם אתם מגוונים רכיבות גם ביציאה לשטח ורכיבות שבילים מזדמנות, ורוצים להחזיק זוג אופניים אחד בלבד- כנראה שהאופציה של אופני הרים זנב קשיח תתאים לכם. אם בא לכם להתפנק בחוויה העירונית הכי טובה שיש- לכו על אופני עיר טובים.

בכתבה הבאה בסדרה- מה בדיוק ההבדל בין אופני עיר קלאסיים לקרוזרים?

עבור לתוכן העמוד