• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

כל מה שרציתם לדעת על בלמי דיסק

 

מילון מונחים

כל מה שרציתם לדעת על בלמי דיסק

נכתב ע"י –יוסי קרואני

 

בלמי דיסק תופסים תאוצה בשנים האחרונות מכמה סיבות,  שהעיקריות הן איכות הבלמים שהשתפרה וכמעט חפה מתקלות, המשקל שירד ונותן תחרות רצינית ל- V ברקס איכותיים, וכמו-כן בלמי דיסק עוצרים היטב בכל מזג אויר ועובדים גם כשיש שמיניות בגלגל. במאמר הקרוב ננסה לעשות סדר בכל מה שקשור לבלמי דיסק.

בלמי הדיסק מתחלקים לשני סוגים עיקריים: 

מעצור מכני-בלחיצה על ידית המעצור נמתח כבל רגיל שמפעיל את הרפידות שלוחצות על הרוטור. זוהי מערכת זולה יחסית להידראולי, וניתנת לתיקון בקלות יחסית ובעזרת כלים בסיסיים. החיסרון של מערכת כזאת היא בכבל. בזמן הלחיצה לכבל יש מתיחה משל עצמו, מה שמצריך שימוש ביותר כוח על מנת לעצור.

מעצור מכני

 

מעצור הידראולי-בלחיצה על ידית המעצור אנו דוחסים שמן דרך צינור שלוחץ את הרפידות כלפי הרוטור וגורמות לעצירת הגלגל. היתרון הוא ששמן לא נדחס, לכן אין איבוד אנרגיה ולחיצה קלה על הידית מספיקה על מנת לעצור את האופניים. מדובר במערכת אמינה שחוץ ממקרה של תאונה, כמעט ואינה סובלת מתקלות. החיסרון הוא שזוהי מערכת שברוב המקרים דורשת טיפול ע"י איש מקצוע וכלים מתאימים. מה שאומר שאי אפשר לתקן תקלות בשטח.

מעצור

ידית-במעצור מכני משתמשים בידיות  מעצור רגילות עם כל הכיוונים הרגילים.

במעצור הידראולי השמן נמצא בידית, ובלחיצה עליה אנו מפעילים בוכנה שדוחסת שמן לתוך המערכת. בכל הידיות ההידראוליות יש בורג המשמש לכיוון עוצמת הלחיצה, כלומר באיזה שלב של לחיצה בידית תהיה עצירה. בידיות מסוימות קיים גם בורג לכיוון מרחק

פיזי של הידית מהכידון. בידית נמצא גם פתח יציאת עודפי שמן כאשר השמן מתחמם ומתרחב.

     ידית מעצור ותא השמן                                       

ידית ועליה כפתור כיוון

 מרחק הידית מהכידון

 

קליפר –בתוך הקליפר נמצאות הבוכנות (פיסטונים) שדוחפות את הרפידות כלפי הרוטור.

הקליפר מתחבר לשלדה או למזלג הקדמי בעזרת חיבור סטנדרטי הנמצא ברוב האופניים הקיימים היום. במקרים מסוימים, כמו רוטור גדול יותר או בולמים ושלדות מסוימות צריך מתאמים לחיבור הקליפר.

 קליפר של מעצור הידראולי

 

פיסטונים – אלו הן בוכנות הנמצאות בתוך הקליפר ואליהן מחוברות הרפידות. בעזרת לחץ השמן שמגיע מהידית הבוכנות דוחפות את הרפידות כלפי הרוטור. בדרך כלל ישנן שתי בוכנות, אחת מכל צד של הרוטור, אולם כיום קיימים קליפרים עם מספר בוכנות גדול יותר מכל צד, מה שמשפר את יכולת העצירה של הקליפר.

רפידות-הרפידות הן החלק שבא במגע עם הרוטור. הן בנויות מלוח מתכת שעליו יצוק החומר המשמש לעצירה. כמעט לכל מעצור קיים סוג הרפידות שלו, והן מתחברות לתוך הקליפר בכל מיני חיבורים כולל מגנט, קפיץ-מתכת ועוד.

רוטור- הרוטור הוא הדיסק שמתחבר לגלגל. בדר"כ עשוי פלדה. קיימים גדלים שונים של רוטורים, וככל שהרוטור גדול יותר יכולת העצירה משתפרת. הרוטור מתחבר לציר הגלגל בשתי צורות: הנפוצה יותר היא בעזרת 6 ברגים. קיים היום חיבור נוסף שפיתחה "שימנו" שמחבר את הרוטור לגלגל בעזרת חיבור משונן ונעילת הרוטור ע"י פלטת מתכת. חיבור זה נקרא "סנטר לוק".

 

                            

רוטור מחובר לנבה בעזרת ברגים                                          רוטור מחובר לנבה בשיטת "סנטר לוק"

 

כללים לשימוש במעצורי דיסק

 

ע"מ להרכיב מעצורי דיסק על האופניים זקוקים למספר דברים: קודם כל הכנה באופניים, כלומר מקום להרכבת הקליפר על השלדה או על המזלג הקדמי. אח"כ צריך נבה(ציר הגלגל) שאליה אפשר לחבר את הרוטור.

          

          נבה עם הכנה לרוטור                                 הכנה לקליפר בשלדה

 

בדגמים מסוימים מעצורי דיסק הידראולי מגיעים  כשהשמן מחוץ למערכת וצריך להכניס אותו . בכל מקרה ההמלצה היא שאיש מקצוע יבצע את ההתקנה. כמו כן על מנת למנוע נזקים למערכת השמן, לא מומלץ להתעסק עם מעצורים הידראוליים ללא ידע וכלים ומתאימים.

חשוב מאד להימנע ממגע של שמן מכל סוג עם מעצורי דיסק. הדבר פוגם לחלוטין ביכולת העצירה, ובמידה שהשמן נספג ברפידות חייבים להחליף אותן. כמו-כן, מומלץ לנקות את הרוטור מלכלוך בעזרת מים עם סבון, אלכוהול או חומרים המיועדים לכך, אותם ניתן לקנות בחנויות אופניים.

בלידינג – למערכת ההידראולית נכנסות לעיתים בועות אויר. דבר זה פוגם ביכולת העצירה, מכיוון שאויר הוא דחיס ובלחיצה על הידית תהיה הרגשה ספוגית. לעיתים יכול להיכנס גם  ליכלוך למערכת, מה שפוגם בעבודת המעצור. הפתרון לבעיות אלה הוא ניקוז השמן והכנסת שמן חדש למערכת. פעולה זו נקראת בלידינג, ומומלץ לבצע אותה רק אצל איש מקצוע.

הרוטורים נוטים להתעקם כתוצאה מהתחממות או מכה שחטפו. אין הרבה מה לעשות עם רוטור עקום. כל עוד זה לא מפריע לנסיעה פשוט ממשיכים לרכב, אם זה מוגזם צריך להחליף את הרוטור.

עבור לתוכן העמוד