• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

הכן אופנייך לחורף

7/11/2012

הסתיו כבר כאן וגשמים ראשונים ירדו והרטיבו את האדמה הצמאה למים. עונת הרכיבה החורפית בפתח והשמחה גדולה. מרחבי הצהוב המאובק לובשים ירוק רענן, השמש הקופחת והמייבשת מכה בנו פחות ומאפשרת רכיבה ממושכת בשעות שלא העזנו לחשוב עליהן בקיץ.

האדמה המאבקת מתהדקת, האחיזה משתפרת וללא ספק, זה הזמן לכבוש ולגלות מקומות חדשים סינגלים מאתגרים עם אופני ההרים ולהגדיל את המרחקים עם אופני הכביש.

 

ההכנות לקראת הרכיבה בחורף כוללות מס' נקודות הקשורות לתחזוקה, לבטיחות ולציוד מתאים לרכיבה. כדאי ומומלץ להכניס את האופניים לטיפול חורף באחד מסניפי רוזן ומינץ לתחזוקה מקצועית של אחד ממכונאי הרשת, היות ובתקופת החורף הבלאי שנגרם לאופניים גדול משמעותית.

תחזוקה זאת תבטיח שמירה על תקינות האופניים ובטיחות אישית בזמן הרכיבה.

 

תחזוקת אופניים - הכן את אופניך לחורף...למים ולבוץ.

 

באופני ההרים והכביש המודרניים נעשית התקדמות בלתי נפסקת בשיפור איכות המכלולים ובאורך החיים שלהם ע"י מיסוב איכותי ואטימה למים. עדיין, רכיבה בתנאי בוץ ומים מחייבת לבצע טיפול באופניים לקראת החורף, טיפול זה יבטיח פעולה חלקה ושקטה של מרכיבי האופניים ויספק הגנה מהמים והבוץ שנפגוש בשטח ובכביש. ניתן להגיד שזהו הטיפול היחיד הגדול והחשוב שיש לבצע באופניים כטיפול יזום לאורך השנה.

 

טיפול החורף לאופניים כולל :

פתיחה / פרוק צירים ומייסבים לניקוי ובדיקת בלאי וגירוז מחדש. מכלולים אלו כוללים את מיסבי ההיגוי, ציר מרכזי (קראנק), מיסבי הגלגלים, צירי המתלה והבולם האחורי ומוט האוכף.

הניקוי והגרוז מחדש עם חומרים איכותיים יבטיחו פעולה חלקה ושקטה ובעיקר, ימנעו ממים מזוהמים בחול מלחדור למיסבים ולהרוס לנו את החוויה.

שימוש בגריז דוחה מים על מוט האוכף יעזור למנוע ממים לחדור אל תוך השלדה דרך חבק מוט האוכף. יש לשקול לעבור לשימון השרשרת בשמנים "רטובים" העמידים לתנאי מים ובוץ.

 

כחלק מהטיפול הגדול, רצוי  לבדוק בלאי / התארכות שרשרת ושחיקת רפידות. תנאי הרטיבות מאיצים את שחיקת השרשרת והרפידות וכדאי להתחיל את העונה עם ציוד חדש.

הנסיון מוכיח שרכיבה בתנאי בוץ קשים ללא זהירות עלולה לגרום לשבר / נזק לאוזן ולמעביר האחורי כתוצאה מהפרעה / חסימה של נתיב השרשרת עד לגרימת נזק בלתי הפיך למעביר. רצוי לא להמשיך ולרכוב ברגע שהשלדה נסתמת מבוץ... בסיום הרכיבה, ניקוי ויבוש האופניים בכלל והשרשרת בפרט חשובים לשמירה כנגד חלודה ובלאי.

 

בטיחות בחורף – צמיגים / רפידות בלם.

 

זה הזמן לבדוק את הצמיגים בהקשר של בלאי או יובש (בעיקר לרכיבת הכביש) ולהחליף לפי המלצת המכונאי. לאופני הרים, נמכרים צמיגים לרכיבה בתנאי בוץ, צמיגים אלו בד"כ בעלי חתך צר יותר וסידור הסוליה מדגים קוביות נמוכות ומרווחות לפינוי בוץ ומרווח משופר בין הצמיג לשלדה.

באופני כביש רצוי להחליף את צמיגי הסליקס בצמיגים בעלי סוליה מחורצת לאחיזה טובה יותר בתנאי גשם.

ככלי רכב לכל דבר, גם האופניים מושפעים מתנאי הדרך. הכביש חלק ורטוב ומים מותזים על משטחי הבלימה / מעצורי הדיסק ומקשים על העצירה. הירידה באחיזת הצמיגים מחייבת אותנו הרוכבים לשנות את הרגלי העצירה והפנייה שלנו במיוחד ברכיבת כביש.

יש להאט בהדרגה עד כמה שניתן לפני הפניה ולהכנס במהירות נמוכה משמעותית ממה שהורגלנו בקיץ. רפידות המעצור באופני כביש מאבדות מיעילותן עוד לפני שנשחקו עד דק, רצוי להחליף רפידות בלימה ישנות ויבשות גם אם לא נראים בהם סימני שחיקה. החלפת הרפידות תבטיח בלימה ראויה ובטוחה.

 

 ציוד, מיגון ונראות.

 

הרכיבה בגשם וברוח מחייבת היערכות שלנו הרוכבים  גם ברמת הלבוש והציוד.

העיקרון בלבוש לרכיבה הוא עיקרון השכבות. שכבת בסיס מחממת עם חולצה ארוכה ומגן רוח, בנדנות על האוזניים וכפפות ארוכות. ציוד הרכיבה לעונות המעבר מתבסס על אופנת הקיץ היוצא  עם תוספות מיקס אנד מאטצ' כגון  שרוולי ידיים ורגליים שניתן להסיר, אפודות רוח ועוד. בשיא הקור נדרשת התייחסות רצינית יותר בדמות טייטסים ארוכים, מעילים חוסמי רוח, כפפות מחממות וציוד הגנה על האוזניים מפני הקור.

חשוב לזכור שלנראות שלנו חשיבות גדולה – חשוב להקפיד על בגדים בהירים / זוהרים ותאורת בטיחות / נצנצים גם לרוכבי השטח.

 

 

זהו, האופניים מטופלים ומגורזים, הכל מוכן.

השטח והמרחבים קוראים לנו לצאת לדווש ולהנות,

 

בברכת רכיבה בטוחה.

משפחת רוזן ומינץ.

 

עבור לתוכן העמוד