• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

מדריך תיקון פנצ'רים (תקרים) למתחילים

17/04/2013

מדריך מהיר בן 7 שלבים לתיקון תקר (פנצ'ר) באופניים. פנצ'ר באמצע הרכיבה יכול לקלקל את החוויה ולסיים את הרכיבה, אך עם מעט ידע ותרגול ופנימית חליפית ניתן להתגבר בקלות על התקלה ולהמשיך ברכיבה.

שלב 1.

פרוק הגלגל מהאופניים. במידת האפשר, קל יותר לפרק את הגלגלים מהאופניים כאשר אלו הפוכים ומונחים בזהירות על הכידון והאוכף. פרוק הגלגלים מתבצע ע"י פתיחת מנוף השחרור המהיר וביצוע מס' סיבובים לפתיחת הבורג הנגדי. באופני כביש, יש לשחרר את התפס של המעצור דבר המקל רבות על התהליך. במקרה והפנצ'ר התרחש בגלגל האחורי, רצוי לשלב הילוך כבד בקסטה (הגלגל"ש הקטן ביותר).

שלב 2.

שימוש בכפות חליצה להורדת שפת הצמיג מהחישוק.   הורדת האויר שנשאר בפנימית ושימוש בכפות מחומר פלסטי מונעים נזק לחישוק ובד"כ קל יותר לבצע את הורדת שפת הצמיג עם 2-3 כפות חליצה שממוקמות במרווח של 2 חישורים אחת מהשניה. הכף נכנסת ברווח בין החישוק לצמיג ובתנועת סיבוב מרחיקה את שפת הצמיג מהחישוק. יש לעבור לאורך על שפת הצמיג עד להסרת השפה מהחישוק.

 

 

 שימוש בכפות חליצה לחליצת שפת הצמיג מהחישוק.

 

שלב 3.

שליפת הפנימית הישנה.   שליפת הפנימי הישנה (בונטיל פרסטה יש להבריג החוצה את האום שעל צוואר הונטיל). יש לשמור על הכיוון של הפנימית מול הצמיג כדי לזהות את החור בפנימית ולההתאימו לאיזור בצמיג בו נמצא כנראה החפץ שגם לתקר.

שלב 4.

ביקורת מדוקדקת להמצאות חפצים חדים ושברי זכוכית בצמיג . אם מוצאים את הגוף הזר יש לחלצו מהצמיג שלא יגרום לתקר חדש. במידה ומוצאים את החור בפנימית ניתן להציבה מול החישוק ולזהות את האיזור בו עלול להמצא הגורם לתקר. 

שלב 5.

החלפת פנימית חדשה.   יש לנפח קלות את הפנימית החדשה כדי שזאת תקבל מעט נפח שיעזור לנו למקמה בחזרה למקום.

שלב 6.

הכנסת הפנימית למקומה והידוק שפת הצמיג אל החישוק . מחדירים את צוואר הונטיל לחור שבחישוק וממקמים את הפנימית באופן אחיד בתוך הצמיג. ניפוח קל של הפנימית מקל מאד על שלב זה. ע"י שימוש בבהונות מתחילים להעלות את שפת הצמיג חזרה לתוך החישוק. כפות הידים עובדות במקביל בתנועה סיבובית עד שהצמיג עלה לגמרי על החישוק.  לפעמים יש להשתמש בכף החליצה להעלות את הגזרה האחרנה שנשארה. יש להזהר ולהימנע מצביטה של הפנימית החדשה על חישוק.  

שלב 7.

ניפוח ללחץ הרצוי. בעזרת משאבה מנפחים את הפנימית ללחץ הרצוי. יש לבצע פעולה זאת תוך בדיקה שהצמיג יושב היטב ובאופן אחיד על החישוק ושאין הצצה של הפנימית מחוץ לשפת הצמיג.

עכשיו יש להרכיב את הגלגל למקומות ולסגור היטב את תפס השחרור המהיר, לא לשכוח לסגור את התפס שעל המעצור (באופני כביש)

לא פחות חשוב - לאסוף את הפנימית הישנה לא להשאירה זרוקה בשטח.

:: זכרו, 2 הסביות העיקריות לתקר הן:

1. רכיבה על גופים זרים, שברי זכוכית וקוצים. מבט קדימה ונסיון להמנע ככל האפשר משברי זכוכית וקוצים.

2. ניפוח לא מספק של הפנימית דבר הגורם לצביטה של הפנימית מול החיושק (סנייק בייט) - מומלץ לנפח ללחץ רצוי לפני כל רכיבה.

 

סרטון קצר הממחיש את השלבים.

 

בהצלחה ורכיבה בטוחה.

 

 

 
עבור לתוכן העמוד