• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

המדריך לכבישון המתחיל - הגרופ GroupSet

25/05/2014

הגרופ סט  Group Set הוא אוסף החלקים הנדרשים להרכבה על השלדה וכולל בד"כ : שיפטרים, מעבירים, קראנק ומיסבים, מעצורים, קסטה, שרשרת, פדלים,  מוט אוכף , סטם וכידון (נדיר) וגלגלים שלמים / רכיבי גלגלים כגון נאבות.

הרוכב המתחיל פשוט יכול ללכת לאיבוד.

 

שלי הכי טוב...

שימנו, סראם וקמפניולו יחדיו, מציעים מבחר עצום של GroupSet ורכיבים בודדים בעשרות וריאציות. במאמר קצר זה נכיר את היצרנים השונים ואת המדרג של הגרופים השונים כדי שנדע מה מעל מה ומה משתווה למה.

שלושת היצרנים משתמשים בשמות יחודיים לכל GroupSet. מאז ומתמיד ה"רקורד" של קמפניולו התחרה ב"דורה אייס" של שימנו ולאחרונה ה "רד" של סראם נכנס לסצנה בצורה מאסיבית. כל יצרן טוען שהמערכות שלו טובות ויעילות מהאחרים ובסופו של דבר , זה גם עניין של התחברות, נוחות והעדפה. קמפניולו נהנה מהילת הרכיבה האיטלקית בעוד שבשימנו מייצרים את אבני הדרך מידי דור וקובעים מהו הסטנדרט החדש. סראם משתלבת בחדשנות ובמשקל נמוך של מרכיבי הגרופ.

 

טיפ חשוב.

יש לבחור מערכת הינע שתתאים לרמת הכושר אפילו אם הדבר כרוך בהחלפת רכיבים במעמד הרכישה. לא כל רוכב יכול לסחוב עליות עם 39 מקדימה ו 25 מאחורה. במיוחד היום, מערכות "טיפוס" וקראנקים קומפקטיים מתאימים מאד למתחילים. 

 

לא נחים לרגע..

עולם הפיתוח של המערכות בד"כ מתחיל בקצה הפרמידה. כלומר, הרקורד / דורה אייס זוכים לשדרוג וקפיצת דור מידי מספר שנים ולאחר כן, הטכנולוגיה "מטפטפת" למטה, GroupSet אחר GroupSet עד שהיא מגיעה לתחתית המדרג.

הטכנולוגיה של שימאנו שנמצאת בריכיבי "אמצע הדרך" כיום הייתה בקצה של המערכות רק לפני 4 עד 5 שנים. מאפיין נוסף הוא תוספת הילוכים בגרופ  11 10 9 ו 8 הילוכים, תמיד מתחילים מהטופ בדיוק כמו שהמערכות האלקטרוניות מוצעות לראשונה תחת GroupSet האיכותי ביותר ולאט לאט מתחילות להופיע גם GroupSet של אמצע הדרך. Trikle Down

 

טיפ חשוב. 

כל המערכות בכל הרמות יבצעו עבודה יעילה בהעברת הילוכים הנעה ובלימה. ההבדל ברמות המחיר קשור בעיקר למשקל, לדיוק ולאמינות למשך זמן.   

 

 

Shimano

ענק יפני המייצר רכיבי אופניי הרים וכביש עיר וטורינג אשר החל דרכו בייצור חכות לדיג.

עולם הכביש נחלק לשלוש רמות מרכיבים עיקריות.

 

Budget - כאן נמצא את דגם הכניסה החדש עם 8 הילוכים Claris

               מעליו דגם כניסה ותיק וידוע בן 9 הילוכים שנהנה מטכנולוגיית ה דורה אייס במיוחד במבנה הקראנק Sora

 

Mid Range - עכשיו עם 10 הילוכים הגרופ  (הראשון בן 10 הילוכים הופיע רק לפני 10 שנים.) Tiagra

                     ומעליה מערכת ותיקה וידועה עם 10 הילוכים בקרוב 11 הילוכים Shimano 105

 

High End - כאן נמצא את ה Ultegra עם 11הילוכים ואת אותו DNA של הגרופו הבכיר דורה אייס

                  Dura Ace הגרופו הבכיר האיכותי והנוצץ של המקצוענים 11 הילוכים קצה קצה

 

גרופו אלקטרוני - שימנו השיקו את הגרופו האלקטרוני ברמות Ultegra ו  Dura Ace אשר נבדלות במראה ובמחיר.

 

Dura Ace 9000

 

 

Camapgnolo 

היצרן האיטלקי הבכיר שפרץ לתודעה העולמית תודות  לטוליו קמפניולו (המציא את ציר השחרור המהיר ) ורבים מאמינים שעדיין אין לו תחליף. היצרן נאלץ להתחרות בענק היפני שימאנו ובכניסה החדשה והמרשימה של סראם.

 

גם כאן, יחולקו ה GroupSet  לפי מדרג תקציבי.

 

Budget - מערכת 10 הילוכים ומראה קלאסי - ה Veloce מקבילה בביצועיה ומשקלה ל Tiagra של שימנו.

 

Mid Range -  מערכת 10 הילוכים שלפי היצרן מספקת את הביצועים הטובים ביותר Centaur

                      מעליה מערכת 11 הילוכים "כניסה"  Athena עם אופציית גימור למראה קלאסי כסוף.

 

High End - מערכת 11 הילוכים עם ידיות, קראנק ומעביר אחורי מקרבון Chorus

                  מעליה המערכת 11 ההילוכים המיתולוגית והידועה Record עם ידיות, קראנק ומעבירים מקרבון

                  מעליה מערכת מתקדמת ביותר Super Record המחליפה את החלקים שעוד נותרו

                  בטיטאניום (במקום פלדה) עם מייסבים קרמיים כסטנדרט.

                  ומעליה השיפור הנוסף באיכות העברת ההילוכים ספינת הדגל של החברה Super Record RS

 

גם לקמפניולו מערכות הילוכים אלקטרוניות הראשונה שראתה אור בשנת 2011  הייתה ה EPS שהושקה שנתיים לאחר המערכת המקבילה של שימנו, אך פותחה במשך כ 20 שנה.

עוד מערכת אלקטרונית שהושקה שנה לאחר הראשונה היא ה Record EPS ששמה נקשר לשימוש ברמת הרכיבה המקצוענית הגבוהה והמתקדמת ביותר.

 

Super Record 11

 

 

SRAM

יצרן הגרופים לאופני הרים חדר לתחום הכביש לפני מספר שנים והביא עימו ידע ונסיון מעולם ה MTB. ליצרן זה 4 מערכות כביש לפי המדרג הבא:

 

Budget - מערכת ראשונה עם יחס העברה רחב  11-32 בת 10 הילוכים. ה Apex מציעה גרופ "מטפסים" זה עם מעביר אחורי ארוך.     

 

Mid Range  -  מערכת 10 הילוכים עם שיפטרים בעלי ידית אחת DoubleTap וידיות מעצר מקרבון קבלו את ה Rival 

                      

Hige End -  ה Force 22 פשוט להבין שזה קראנק דאבל 11 הילוכים עם יכולת הצלבה מלאה ללא שפשופים ורעשים.

                   ה Red 22  היא מערכת ה 11 הילוכים המכאנית הקלה בעולם. בשימוש מקצועי בקבוצות ה ProTour.

 

 

 

Red 22

 

בסופו של דבר, כשמדובר על מה לבחור, חשוב להבין את המדרג ולבחור מה שמרגיש נוח ובתקציב, שנראה טוב ועושה לכם את החשק לרכוב.

רוב הרוכבים, לוחמי הדרכים בסופי שבוע, יכולים להסתדר בקלות עם גרופ סט כגון ה 105 של שימנו, ש Athena של קמפניולו וה Force של סראם. מעבר לכך, כל קפיצה וקפיצה מעלה את התקציב באופן דרסטי ולא תמיד ניתן להצדיק את העלות הנוספת.

 

בברכת רכיבה מהנה.

רוזן ומינץ.

 

>> במאמר הבא, נסביר על החלק המכריע והחשוב שבאופניים - הגלגלים. קישור כאן 

עבור לתוכן העמוד