• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

על גלגלים, צירים ומה שביניהם

רוכבים רבים משקיעים הרבה זמן ותקציב בתחביב, אבל מזניחים את אחד החלקים העיקריים באופניים שלנו- הגלגלים. רוכבים רציניים יודעים להשקיע בגלגלים כדי למצות את חווית הרכיבה ולהוציא את המקסימום מהאופניים. מה הם יודעים שאחרים לא? כל מה שצריך לדעת על גלגלים- בלי להסתבך.
הגדל

ינאי, מסניף רוזן ומינץ  בקסטרא (חיפה), הוא אחד המומחים ברשת רוזן ומינץ לכל סוגיית הגלגלים: בנייה, תיקון, איזון ועוד. אספנו ממנו כמה נקודות שכדאי להכיר ולזכור לגבי מה שבלעדיו האופניים לא היו אופניים- הגלגלים.

מהם הרכיבים השונים שמשפיעים על איכות הגלגל?

חישוקים:
חישוקים כפולים הפכו כבר כמעט לסטנדרט בכל הנוגע לאופני הרים, ולא צריך לקנות אופני קצה בשביל שהמפרט יכלול חישוק כפול. זהו אלמנט חשוב במפרט, אבל בהחלט לא היחיד שמבדיל בין גלגל איכותי לגלגל פשוט יותר. האלמנטים הנוספים הם חוזק, משקל, והרכב החישוק.
חוזק: חישוק חזק יותר יספק יותר עמידות לאורך זמן, ויותר קשיחות. בדרך כלל חישוק חזק יותר גם יהיה כבד יותר, ולהיפך.
משקל: חישוקים קלים יותר ישפיעו על המשקל הכולל של האופניים ועל התנגדות הגלגול. יותר קל "לדחוף" גלגל קל יותר. אופני XC תחרותיים בדרך כלל יתאפיינו בחישוקים הקלים ביותר, ויתפשרו במעט על חוזק.
סגסוגת: למעט מוצרים אקזוטיים במיוחד, מרבית החישוקים האיכותיים היום מיוצרים מאלומיניום. עדיין, אלומיניום מיוצר במגוון תרכובות שונות, שמשפיעות יחד על החוזק, המשקל והמחיר כמובן.
עוד נושא שמשפיע על הרכיבה הוא רוחב החישוק. ככל שהחישוק רחב יותר, כך הוא יתאים יותר לרכיבות אגרסיביות ורכיבות דאון-היל תובעניות. חשוב להתאים את רוכב החישוק לסגנון הרכיבה שלכם ולמידת הצמיגים אותם תרצו להרכיב. לדוגמא, לקחת חישוק XC מובהק, ולהרכיב עליו צמיגי All Mountain אגרסיביים ברוחב 2.3- לא בהכרח רעיון טוב.

הערת ביניים: חשוב לזכור בנושא הגלגלים ובתחום האופניים בכלל: ישנם שלושה מאפיינים שאנחנו רוצים מהאופניים והחלקים של האופניים שלנו- שיהיו קלים, חזקים וזולים. כמעט תמיד אפשר לקבל רק שניים מהמאפיינים האלו ביחד. תעשו את החשבון.

חישורים (ידועים גם כסיחים, שפיצים, ועוד אי אילו כינויים):
החישורים ממלאים תפקיד קריטי במבנה הגלגל. ניתן להבחין בקלות שהחישורים הם אלו שמקשרים בין החישוק לציר הגלגל (על אלו בהמשך), אבל העסק יותר מורכב. לחישורים חשיבות עליונה בעמידות הגלגל, האיזון שלו (שמיניות, אליפסות), והקשיחות הצידית שהוא מעניק לנו ברכיבה. עובי החישורים משתנה, וכרגיל- דקים וקלים יותר על חשבון חוזק, עבים וחזקים יותר על חשבון משקל. גם כאן, חשוב להתאים את החישורים לסגנון הרכיבה ולמשקל הרוכב. אם אתם רוכבי XC בצורה מובהקת, או נשארים על שבילי עפר רוב הזמן, ניתן לחסוך במשקל וללכת עם חישורים דקים. מצד שני, רוכב כבד או טכני במיוחד (ובעיקר השילוב של שניהם) יכול ממש לעוות את הגלגל תחת עומס וסיבובים. אם הגלגל בנוי טוב הוא יחזור מיד לצורתו המקורית, אבל העיוותים האלו מפריעים לחוויות הרכיבה וליציבות גם אם הם מופיעים לשניות ספורות ברכיבה.
העניין האחרון בנושא החישורים הוא הציפוי שלהם. חישורים פשוטים בדרך כלל יסבלו מקורוזיה אחרי מספר חודשים, תלוי בתנאי האחסון והרכיבה. בחישורים איכותיים יותר ניתן למצוא ציפוי או השחמה כנגד קורוזיה, ואלו יחזיקו מעמד הרבה יותר זמן.

ניפלים
הניפלים ( פיטמות הברגה? המממ... אולי כאן השם הלועזי עדיף) גם הם בעלי פונקציה חשובה. הם אחראים על ההברגה של החישוקים אל החישוק, ובגדול מתחלקים לשתי קבוצות: אלומיניום ונירוסטה/נחושת. הניפלים מהאלומיניום קלים יותר, אך יש להם נטייה לפתח קורוזיה ו"להידבק", מה שעלול להקשות על כיוון ואיזון של הגלגל לאחר מספר חודשים, ולכן רצוי לבצע כיוון תכוף לגלגל. הניפלים הנפוצים יותר מנירוסטה/נחושת כבדים יותר- אך במקרה של רכיב כה קטן, ההבדל באמת זניח ולא כדאי להתעסק איתו אלא אם אתם יבבני משקל באופן מוצהר. הניפלים מהנירוסטה/נחושת חזקים ואין איתם בעיות תחזוקה. הם עשויים להשתחרר במהלך הזמן, אבל שילוב של לוקטייט במהלך הבנייה ימנע שחרור לא מבוקר.

ציר הגלגל (נאבה)
ציר הגלגל הוא הלב של הגלגל ואחראי בעיקר על מתן היכולת לגלגל להסתובב בצורה חלקה וטובה, ניתן לחלק את הצירים לשלוש "משפחות" עיקריות:
צירים פשוטים: צירים שמגיעים על אופניים זולים, אופני עיר ואופניים ברמה בסיסית. אלו צירים שיעשו את העבודה בנאמנות כל עוד לא דורשים מהם יותר ממה שהם מסוגלים. ברכיבת שטח אינטנסיבית הבלאי יהיה גבוה. תיקונים וטיפולים יכולים להיות בעייתים לביצוע, ולעתים קרובות פשוט יותר להחליף את כל הציר במקרה של נזק.
צירים מוכרים (רמת Shimano Deore ומעלה או מקבילים): בצירים אלו קל לטפל, מלאי החלפים זמין והתיקונים פשוטים יחסית. צירים אלו גם יעבדו בצורה טובה לאורך זמן רב יותר, אם הם מתוחזקים כראוי.
צירים ברמה גבוהה (למשל DT-SWISS ברשת רוזן ומינץ): צירים עם מיסבים סגורים ואיכותיים. הצירים האלו יתגלגלו טוב יותר, יחזיקו מעמד זמן רב יותר ויעמדו בעומסים גבוהים מעבר לציפיות רוב הרוכבים. הצירים גם יהיו קלים יחסית לרמת החוזק שלהם. נזקים ובלאי לא יהיו תכופים בכלל וגם כאן מלאי החלפים זמין ואפשר לטפל ולתקן, אך כשעולה הצורך, מחיר התיקון יהיה גבוה יחסית (כמו גם מחיר הקניה).

איך משפיע גלגל איכותי על חווית הרכיבה שלנו?

את ההשפעה על חווית הרכיבה אפשר לחלק לשני תחומים: התחום המעשי והתחום החוויתי.
בתחום המעשי: גלגלים איכותיים יותר יחזיקו מעמד יותר זמן, יסבלו מפחות תקלות, יצטרכו פחות תחזוקה וטיפולים, ופחות סביר שיקרסו תחת מאמץ באופן שעלול לגרום לנפילה ופציעה או סתם לבאס לנו את היום. ובאופן כללי יספקו לנו "ראש שקט" יותר כשיוצאים לשטח.
בתחום החוויתי (והחשוב!) כשעוברים לסט גלגלים high-end, אפשר יהיה כבר מהרכיבה הראשונה להרגיש בשני שינויים מהותיים. השינוי הראשון הוא פשוט גלגול טוב יותר- האופניים יזוזו יותר בקלות, ההתנגדות לפידול תורגש פחות, והתחושה תהיה "זורמת" יותר. השינוי השני הוא קשיחות צידית ועמידות בעומסים- כשניכנס לסיבוב חד או גינת סלעים, גלגל קשיח לא יתעוות, ויעזור לנו לשמור בדיוק על הקו שאליו התכוונו, בלי הפתעות.


בניית הגלגל

תהליך הבנייה של גלגל איכותי דורש ידע ומומחיות, זמן וסבלנות. לפי ינאי, כמה שמקדישים לבניית הגלגל יותר זמן ויותר שלבים- כך התוצאה תהיה מוקפדת יותר, הגלגל יהיה חזק יותר וישמור על תכונותיו לאורך זמן רב יותר.
השלב הראשון בבניית הגלגל הוא השחלת החישורים דרך הנאבה ואל החישוק. כאן בעיקר חשוב לשמור על הסדר הנכון ולהשאיר רווח במקום המתאים לונטיל.
לאחר מכן מגיע שלב הברגת הניפלים- כאן כבר העניינים מסתבכים. ההברגה מתבצעת ב-3 שלבים נפרדים, לכל צד של הגלגל. מטרת ריבוי השלבים היא להביא את מתח החישורים בדיוק למידה הרצויה, לא פחות ולא יותר (שימוש במד מומנט מתבצע לביקורת). הדיוק והסבלנות כאן- קריטיים.
לאחר מכן מתחיל שלב האיזון, שמתחלק לשניים: איזון צידי (שמיניות), ולאחריו איזון אובאלי (אליפסות). מכיוון שכל איזון משפיע על השני, יש צורך לחזור על השניים שוב ושוב עד שהגלגל מושלם גם מבחינת איזון צידי וגם מבחינת איזון אובאלי. דיוק וסבלנות, אמרנו כבר?


לסיכום

בניית גלגלים באיכות גבוהה היא אומנות הדורשת התאמה בין רכיבי הגלגל, סגנון הרכיבה של הלקוח ויכולת בנייה מדוייקת וסבלנית. לרוכבים יש נטייה להתעסק בשדרוג מערכות רבות שעשויות להשפיע על הרכיבה פחות מהגלגלים. אלו אחראים על הקשר בין האדמה לשלדה, ומשפיעים על זרימה, היגוי, עמידות, בטיחות, והנאה מרכיבה. לא כל אחד צריך להשקיע בסט הגלגלים הטוב ביותר שנמצא, ולמי שרוכב רק בעיר למשל, זה לא כל כך קריטי. אבל אם אתם רוכבי שטח רציניים, ושואלים את עצמכם מה יכול להיות השדרוג המהותי הבא, כזה שבאמת יורגש בכל רכיבה- תתחילו לחשוב על גלגלים.

עבור לתוכן העמוד