• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

המדריך לכבישון המתחיל - הגלגלים

30/06/2014

הגלגלים.

אמור לי איזה חישוק יש לך ואומר לך מי אתה ....

לדעת רבים, הגלגלים המורכבים על השלדה הם לב ליבם של האופניים. אחרי השלדה שנבחרה, הם אלו שנמצאים בראש הרשימה. הגלגלים הינם הרכיב הגדול העיקרי והכבד ביותר שנמצא בתנועת סיבוב מתמדת ומכאן ההשפעה שלהם על החוויה הכללית. לשדרוג אופניים מיידי, רוכשים סט גלגלים קל וקשיח וטסים מיד בעליה. 

הכבישון המתחיל, בד " כ ירכוש את הסט הראשון שלו יחד עם האופניים הראשונים כפי שנקבע במפרט ע " י יצרן האופניים. בכל זאת ,   כדאי לגעת במספר נקודות הקשורות לגלגלי האופניים , כדי לדעת מה יהיה השדרוג הראשון הבא .

כאמור, ברוב המקרים, סט הגלגלים הינו המרכיב הגדול והכבד ביותר מסך מרכיבי האופניים. כל הפתחה במשקל המתגלגל תשפר מידית את יכולת הטיפוס , יעילות העברת הכוח והתנהגות האופניים בהאצה , בלימה ופניה .

הגלגל הקלאסי מורכב מציר "נאבה", חישורים "שפיצים" וחישוק "ג'אנט" .

צירי הגלגל שונים זה מזה במשקלם,   איכות המיסוב שלהם , מבנה שזירת השפיצים והחומרים מהם בנו אותם אלומיניום / קרבון וכו'.

החישורים הם אלה שמחברים בין הציר לחישוק ושונים זה מזה במבנה ,   בחומר ,   בחתך , בשזירה ובכמות בין הגלגלים השונים .   גלגלים שנראה באופני כניסה יציגו כמות של 28-32   חישורים . ריבוי החישורים תורם לחוזק הגלגל ,   לאמינותו וליכולת שלו לשרוד במקרה וחישור או שניים נשברים באמצע הרכיבה . ככל שכמות החישורים קטנה יותר , כשל בחישור אחד יגרום לחוסר איזון קריטי ועד לסכנה של ממש ברכיבה .

החישוק הינו החלק החיצוני בהיקף הגלגל ולו חשיבות רבה בתכונות שהגלגל מציע . אמור לי איזה חישוק יש לך ואומר לך מי אתה כרוכב.... מטפס  נג "שניק , או אולראונדר.

 

פרופיל החישוק .

חתך נמוך  

אופייני באופני כניסה . הסט מורכב מ 28-32 חישורים בד " כ וישקול 1600-1800 גר' ואף יותר . הסט חזק אמין ובעל יכולת שרידות גבוה במקרה של שבר בחישור . תודות לחישוק הנמוך 22-32 מ"מ ולחישורים העגולים , הסט אינו מושפע רבות מרוחות צד . אם אתם מטפסים אז סט בעל חישוק נמוך במשקלים של 1250-1450 גרם יתאים לכם ביותר .

 סט גלגלים באופני כניסה MERIDA RIDE 88 . חישוק בחתך נמוך, ריבוי שפיצים בשזירה ראדיאלית (קדמי) ורגילה.

 

חתך בינוני  

בד"כ ישולב באופני אמצע הדרך עד לאופניים מתקדמים , תודות ליעילותו האירודינמית של החישוק. חישוק בפרופיל בינוני מושפע מרוחות צד ודורש מיומנות ונסיון בשימוש בו. חתך החישוק יהיה סביב ה 40-50 מ"מ. בשנים האחרונות סט גלגלים בעל חתך בינוני יציג חישוק קרבון קל קשיח ויעיל. בד"כ סט כזה יתאים לרוכב מתקדם ומנוסה שרוצה יעילות וקשיחות לצד שימוש ברוב תנאי הדרך ופרופילי הרכיבה.

סט גלגלים מתקדם עם חתך בפרופיל בינוני באופני אירו מדגם ראקטו 907 של מרידה. מהירות ויעילות ומעט שפיצים

 

חתך גבוה

סט גלגלים איכותי ויקר, קל משקל עם חתך חישוק של   60-108 מ " מ . גלגלים אלו יעילים ביותר לשימוש באופני נג " ש תודות לגרר הנמוך- בחלק מהמקרים אפילו גרר שלילי שהם מייצרים .   הסט יציג בד " כ חישורים שטוחים . החיסרון העיקרי הינו הרגישות וחוסר היציבות של האופניים ברוחות צד ותחושת נוקשות ברכיבה .   הסט יתאים לספורטאים מתחרים בנג " ש ,   טריאתלון ואירונמן .

 

סט מהיר עם חתך גבוה באופני נג"ש של מרידה. הסט בנוי מחישוק קרבון למשקל נמוך וקשיחות מושלמת

 

 

עוד עניין שחשוב להזכיר.  

קיימים שני סוגי חישוקים בעיקרון. חישוק הקלינצ'ר, החישוק הרגיל בו הפנימית ושפת הצמיג ננעלים על החישוק. קל לתקן תקרים ולהחליף צמיגים. לחץ ניפוח עד כ 120 פי אס אי.

חישוק טובולר – חישוק שעליו מודבק צמיג התפור סביב פנימית כיחידה אחת. היתרון הוא משקל נמוך, ויכולת להגיע ללחצי ניפוח גבוהים של 200 פי אס אי ואף יותר. עמידות גבוהה לתקרים. החיסרון הוא שבמקרה של תקר, ההחלפה והתיקון מורכבים ומסובכים ועלולים להיות מסוכנים במידה ולא בוצעו כהלכה.

הבדלים בין צמיג טובולר (ימין) לקלינצ'ר (שמאל).

צמיג הטובולר מודבק לחישוק שטוח בחתך מעוגל .

 

 

ההבדל בין חישוקים  - מימין, טובולר ללא דפנות צד - החיבור בהדבקה. משמאל חישוק קלינצ'ר עם דפנות בלימה ואחיזה ולצמיג

 

 

טור דה פראנס 2003 - יושיבה בלוקי מתרסק כתוצאה מניתוק הצמיג המודבק מהחישוק שלו, יקח לו שנים לחזור לכושר רכיבה אחרי השיקום מהפציעה.

טקסאני אחר מבצע רכיבת סייקלוקרוס דרך השדה, בדרך לזכיה נוספת בטור דה פראנס.



 

בברכת רכיבה נעימה ובטוחה

רוזן ומינץ

 

 

עבור לתוכן העמוד