• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

עוצרים את המסורת - מעצורי דיסק הידראוליים באופני כביש סדרתיים

11/08/2014

כוח הוא כלום, ללא שליטה.

לפני כשנה, היצרן האיטלקי COLNAGO , השיק דגם קצה בדמות הC-59 בגרסת מעצורי דיסק הידראוליים. הייתה זאת הצהרה חשובה לעולם האופניים - סמן משמעותי שקולנגו רואה במעצורים אלו את הקדמה ומציגה אותם בדגם היוקרתי ביותר שלה. מאז, אנו רואים התחזקות במגמה זאת, שהולכת וכובשת את העולם הסערה.

מנגד, מסתמנת התנגדות לחידוש זה ע"י ה UCI. הארגון שידוע בשמרנותו ומנהל את הפעילות התחרותית באופניים, מתנגד לאשר את השימוש במעצורים החדשים בפלטון המקצועי. התנגדות  נובעת מהחשש שבמקרה של תאונה, הדיסק החד שבגלגל, עלול לגרום לפציעות קשות וחמורות לרוכבים.

בפועל ועד שיבוא שינוי, אנו רואים פיצול של דגמי האופניים לפי מאפייני המעצורים שלהם. כלומר, אם רוכב מעוניין להתחרות, עליו לדאוג שהאופניים שלו אינם מצויידים במעצורים הללו. לפתע, הקדמה הטכנולוגית, אינה מוצאת את מקומה הטבעי בפלטון המקצועי כפי שהיה מאז ומתמיד.

עד היום, חידושי הטכנולוגיה "זלגו מטה" מהפלטון המקצועי לאופני חובבים, כך היה במערכות ההילוכים האלקטרוניות, שימוש בשלדות קרבון ועוד.

 

 

דגם ה C-59 מצוייד במעצורי דיסק הידראוליים. השיפטרים מותאמים להעברת הילוכים חשמלית וכוללים ידיות מעצור הידראוליות.

 

לצד השקת הדגם, הועלה ל YOUTUBE הסרטון של מרטין אשטון "חגיגת אופניים 2" בו כיכב דגם "הידראולי" זה...השאר כבר היסטוריה.

 

סרטון מאחורי הקלעים - הכנת האופניים לסרטון "חגיגת אופניים 2" 

 

 

בנתיים, הפלטון המקצועי נשאר מאחור עם מעצורי החישוק המסורתיים ולנו החובבנים, ניתנת האפשרות לרכוש אופני כביש עם מעצורי דיסק הידראוליים.

אז מה העניין של המעצורים הללו ? מה הסיפור ?

 

שיפור משמעותי בעצירה.

באופן טבעי, שיפור או חידוש טכנולוגי באופניים ובמיוחד אופני כביש, נמדד בחיסכון במשקל.  אז זהו..שלא. לא ממש, מסתבר שהחלפת המעצור הישן עם קליפר הידראולי ודיסק אינו יוצר חיסכון במשקל. הצורך לחזק את הזרוע השמאלית של המזלג (בחלקה התחתון) כדי לאפשר לה להתמודד עם העומס האדיר שנוצר בזמן בלימה, מוסיף למזלג משקל רב ביחס למזלג רגיל. תמוכות השרשרת והאוכף, מאחור, גם עוברות חיזוק משמעותי בשכבות קרבון נוספות לקיבוע הקליפר האחורי, גם כאן אין חיסכון במשקל. ההיפך הוא הנכון...דגם מעצורי דיסק ישקול בין 100-500 גר' יותר ביחס לחברו המסורתי עם מעצורי חישוק.

 

אז מה בכל זאת העניין ?

מסתבר שהמעבר למעצורי דיסק באופני כביש, מייעל ומשפר את הרכיבה והכי חשוב...את הבלימה.

יתרונות מעצור הדיסק ההידראולי , מתמקדים בשלוש נקודות עיקריות:

 

1. חיסכון במשקל ההיקפי והעברתו למרכז הגלגל.

ניתן להשתמש בחישוק קל הרבה יותר, עשוי קרבון. היעדר משטחי הבלימה, מאפשר ייצור חישוק קל יותר . המשקל הכולל של הסט נשאר +/- דומה אך הוא מרוכז קרוב לציר ולא בהיקף.

מתקבל גלגל המצטיין בהאצה, בלימה ופניה. היעדר משטחי בלימה בחישוק מאפשר ליצור מבנה חתך אירודינמי יותר, לחיסכון בגרר.

 

2. מניעת חימום החישוק בנקודת הממגע עם הרפידות.

הטור האחרון כלל אין ספור התרסקויות . יש שטוענים שחישוקי הקרבון שחודרים יותר ויותר לפלטון , לא מסוגלים לספק עצירה צפויה אחידה ונשלטת כמו חישוקי האלומיניום המסורתיים. החום הרב שנוצר בעת הבלימה גורם לבלאי לא אחיד על משטחי הבלימה. בתנאים רגילים הבעיה לא מורגשת אך בתנאי רטיבות כן. לכן, יתרון נוסף בשימוש במעצורי דיסק הידראוליים, קשור במניעת החום שנוצר בחישוק בזמן בלימה. החום הזה מוקרן לתוך הגלגל ועלול לגרום לפיצוף הפנימית כתוצאה מההתחממות, עם תוצאות קטסטרופליות. מערכות הדיסק המודרניות כוללות דיסקים מקוררים שמסוגלים להתמודד עם החום הרב.

 

3. מודולציה ויכולת עצירה טובים יותר בתנאי רטיבות.

כוח עצירה משופר הינו יתרון ברור ומוכר לנו כבר, מעולם אופני ההרים. יתרון הגדול כאן הוא השליטה בכוח והיכולת להשתמש בו בצורה יעילה ומודולרית. יתרון שבא לידי ביטוי במיוחד, בתנאי רטיבות. שמיניות קלות בגלגל, אינן משפיעות לרעה על איכות ואחידות הבלימה.

 

דגם כביש בקטגוריית ה Ride של מרידה. גיאומטריה נינוחה ומעצורי דיסק הידראוליים. נראה מצויין !!

 

יצרני האופניים מאמצים את מעצורי הדיסק ההידראוליים , באופן טבעי בעיקר בדגמים החובבניים. קולנגו ומרידה כבר מציעות דגמים כאלה.  ב 2015 נראה אותם חודרים

לשוק. הכסף הגדול מיצרני הרכיבים, משמן היטב את הענף וכנראה, נראה דגמי דיסק הידראוליים חודרים גם לפרוטור בשלב כלשהו בעתיד.

 מצד אחד אנו רואים תוספת במשקל הכולל של האופניים ומצד שני אנו רואים שיפור משמעותי בעצירה, שידרוג התחושה של ה"חיות" מהגלגלים בהאצה ובלימה ופניה, שיפורים אירודינמיים ומראה עתידני.

 

כמו בכל חידוש, יקח זמן עד שיתקבע סטנדרט אחיד והמחיר ירד לרמת שפויה משם תבוא החדירה הגדולה.

 

אז איפה אתם בתמונה ? שמרנים פורטנים, קמצני משקל?   או רוכבים שעוצרים את המסורת ומתקדמים עם הזמן ..?

 

 

 

 

 

 

עבור לתוכן העמוד