אופני כביש אוירודינמיים או אופני כביש קלילי
משקל, איזה מהם הכי יתאימו לך?
כשזה מגיע לבחירת אופני כביש ברמת ביצועים גבוהה ובעלי יכולות מוכחות מהטור עולמי, גם ל-MERIDA REACTO וגם ל-MERIDA SCULTURA יש חותמות ברזומה העשיר שלהם כזוכי פרסים ותחרויות, אבל במה בדיוק שני האופניים הללו שונים ובאילו תחומים כל אחד מצטיין?
מדריך זה יסביר את ההבדלים כך שתוכלו לבחור את הטוב ביותר עבור הצרכים שלכם.
ההבדל המהותי ביניהם הוא די פשוט... ה-SCULTURA תוכננו להיות אופני מירוץ קלאסיים לכל מטרה, הם מספקים יכולות טיפוס מעולות, נוחות ברמה גבוהה ואופי רכיבה ״עגול״ יותר. הם יכולים להתמודד עם כל דבר, החל ספרינטים ועד לשעות מרובות על האוכף; אופני אול - ראונדר בבסיס ובמהות שלהם.
ה-REACTO הם מה שנקרא אופני כביש 'איירו', שבהם מהנדסי MERIDA התמקדו בהפחתת הגרר האווירודינמי ככל האפשר כדי להבטיח שהם יחתכו את האוויר במינימום מאמץ ובמקסימום מהירות. למרות שהם עדיין קלי משקל ונוחים בצורה מרשימה, לביצועים האווירודינמיים הללו יש מחיר, כלומר עלייה קלה במשקל. הסיבה לכך היא שהשלדה של ה REACTO משתמשת בסוג שונה מאוד של פרופיל צינור, הנקרא NACA קטום. NACA מייצג את הוועדה הלאומית המייעצת לאווירונאוטיקה, והיא מתארת פרופיל אופטימלי אווירודינמית - בעצם צורת דמעה חלקה מאוד.
בהשוואה לצינור בעל פרופיל עגול, הוא חותך את האוויר בצורה הרבה יותר נקייה, אך לצורה זו נדרש יותר חומר ליצור. על מנת למזער את כמות החומר שבשימוש מבלי לפגוע ביכולת חיתוך האוויר של צורת הצינורות בשלדת ה REACTO, חיתוך הקצה - או חיתוך - פרופיל הדמעה אינו משפיע על הביצועים אך כן מאפשר לחסוך בחומר ובמשקל, וזו הסיבה שהצורה הזו משמשת עבור רוב השלדות של ה-REACTO.
אם מסתכלים על REACTO ו-SCULTURA זה לצד זה, לצינורות שלדה של ה REACTO יש גם חיתוך עמוק הרבה יותר, יחד עם פרטים קטנים אך חשובים כמו מוט המושב המעוצב בצורה אווירודינמית וזווית צינור עליון שטוחה יותר שגם עוזרים להפחית את הגרר וליצר חיתוך אויר ומהירות גבוהה יותר.
תשומת לב זו לפרטים אווירודינמיים נמשכת לאורך כל הפיתוח והעיצוב של ה REACTO. לדוגמה, בדרך כלל ב MERIDA מתאימים חישוקים בעלי חתך גבוהה יותר. זה מאפשר להם לחתוך את האוויר בצורה טובה יותר, אבל שוב, יש עונש של תוספת משקל על האלמנטים הנוספים האלה. ב-REACTO משתמשים גם בכבלים משולבים בתא הטייס כדי להסתיר את כל הכבלים מהעין, דבר ששוב מפחית את הגרר, אך שומר על תחזוקה קלה הודות לכניסות הכבלים החכמות אל תוך השלדה WIRE PORT.
בנוסף למשקל, יש גם קנס שיש לשלם על כל הביצועים האווירודינמיים האלה בכל הנוגע לנוחות, שכן הצינורות העמוקים יותר גם נוקשים יותר ומעבירים יותר ״רעשי״ כביש לרוכב. עם זאת,ב MERIDA מתאימים את מוט המושב S-FLEX החדשני שלהם, כדי להוסיף נוחות על כבישים משובשים.
מוט המושב S-FLEX שמספק נוחות מוגברת
מצד שני, ה-SCULTURA תוכננה לספק נוחות מעולה, עם צינור עליון משופע יותר המאפשר לחשוף אורך גדול יותר של מוט המושב. זה מגביר את הנוחות על ידי הגברת הגמישות האנכית מהאוכף אל הדוושות, במיוחד בשימוש בשילוב מוט מושב בעל פרופיל עגול קונבנציונלי באופניים אלה. בעוד שהגמישות נתפסת לעתים קרובות כשלילית, מחקרים הראו כי העייפות הנגרמת על ידי רטט משפיעה באופן ישיר על ביצועי הרוכב, כך שכאשר היא מנוהל בקפידה, הגמישות הזו מאפשרת לרוכב לרכוב חזק יותר, למשך זמן רב יותר.
בעוד שה-SCULTURA אינם אופני אירו ייעודיים,ב MERIDA השקיעו רבים מהלקחים שנלמדו מהפיתוח שלדגם ה REACTO לתוך העיצוב של ה SCULTURA, תוך שיפור עצום של הביצועים האווירודינמיים שלהם ותוך שמירה על המשקל הנמוך הדרוש לאופני מירוץ כה רב-תכליתיים. למעשה נעשה שימוש בגרסאות פחות קיצוניות של פרופילי הצינור וחיבור המושב התחתון שנראו ב-REACTO כדי לספק הפחתות משמעותיות מאוד בגרר, בעוד שכמה מאפיינים מרכזיים כגון מהדק המושב הנסתר, ניתוב כבל פנימי לחלוטין ועיצוב כידון וסטם משולבים.
כמובן שלשני האופניים יש עוד כמה וכמה תכונות משותפות, שהחשובה שבהן היא רוח המירוץ שלהם. שיתוף הגיאומטריה שלהם מקל על רוכבי הצוות של MERIDA לעבור בין שני האופניים כפי שהמצב דורש, אבל גם אם אין לכם את הלוקסוס לבחור בין שני אלה על בסיס יומיומי ואתם נאלצים להחזיק זוג אחד בלבד שיהיה הזוג היחיד שלכם, שני האופניים הללו זכו לשבחים רבים בשלל מבחנים בעיתונות על התנהגות הכביש שלהם ועל היכולות הגבוהות שהם מספקים ולכן כל אחד מהם ישרת אותכם.
לשניהם יש גם מרווח לצמיגים רחבים יותר בקוטר 30 מ"מ, אשר מגבירים את הנוחות מבלי לשלם מחיר יקר ביכולות חיתוך הרוח. כמובן, אף אופני כביש מודרניים לא מוצלחים בלי צירים מעובים ובלמי דיסק חזקים, ושני האופניים כוללים כאלה.
בלמי דיסק מייצרים חום גבוה וחום גבוה מוביל ליכולות בלימה לא עקביות... לכן בשתי השלדות ניתן למצוא את טכנולוגיית ה- DISC COOLER של MERIDA, השואבת חום מהקליפר כדי לעזור לפזר אותו מה שמוביל לתפקוד בלימה עקבי ונשלט בכל מצב.
ה- DISC COOLER של MERIDA
דגם ה REACTO יתאים לך יותר במידה ו:
MERIDA REACTO
דגם ה SCULTURA יתאים לך יותר במידה ו:
MERIDA SCULTURA
כמובן שניתן להשתמש בשני האופניים בצורה נהדרת בכל מצב, כפי שהוכח על ידי הניצחון המדהים של סוני קולברלי בפריז-רובה על גבי ה-REACTO על המרצפות הגסות והאכזריות והניצחון הדרמטי של מאטג' מוהוריץ' של מילאן-סן רמו ב-SCULTURA. לא משנה באיזה אופניים תבחרו, תקבלו מכונה מנצחת המגובה ב-50 שנות מומחיות של MERIDA בבניית אופניים, טכנולוגיה מובילה בתחום ואחריות לכל החיים.
לקבלת מידע נוסף על דגם ה REACTO באתר היצרן:
https://www.merida-bikes.com/en/bike/3084/reacto-rival-edition
לקבלת מידע נוסף על דגם ה SCULTURA באתר היצרן:
https://www.merida-bikes.com/en/bike/3098/scultura-rival-edition
לקבלת מידע על דגמי ה REACTO וה SCULTURA באתר רוזן ומינץ:
https://www.rosen-meents.co.il/index.php?dir=site&page=catalog&op=category&cs=
כתבה זו פורסמה ע״י ליאור יורפסט עבור מערכת ״רוזן ומינץ״
מקווים שנהנתם, רוזן ומינץ.