• כתבות ומדריכים אופני הרים אופני שטח ואופני כביש

כתבות ומאמרים

מידע מעניין וחשוב אודות תחזוקת האופניים, טיפים, תשובות לשאלות שונות, מידע על ציוד רכיבה כלים תחזוקה ועוד ועוד.

כיצד רכיבה על אופניים תורמת לכושר הגופני

7/07/2014 16:00

רכיבה על אופניים היא פעילות אטרקטיבית ומהנה עבור אנשים רבים שאינם רואים את עצמם מתאמנים בחדר כושר. הרכיבה, אפילו יותר מהליכה, מסייעת בשמירה על משקל, והיא פעילות אירובית משלימה לאימוני כוח, עיצוב וגמישות לאלו אשר מבקשים לרדת במשקל.
היופי ברכיבה על אופניים עבור רבים הוא הנאה מהדרך, ברכיבת שטח אפשר למצוא עוד הרבה יתרונות הקשורים ליציאה לטבע וחמצן לנפש בעוד שנסיעה כזאת  גם בטוחה יותר מנסיעה בצידי הכביש.

 

ממצאי מחקר שפורסם ביולי 2013 בכתב העת האמריקני לבריאות הציבור, חקרו את דפוסי הרכיבה על אופניים בארצות הברית ובעולם במשך שנים רבות. בארה"ב, ברירת המחדל נשאר נתיב אופניים המצויר על הכביש, שהוא בעייתי מאחר שהמחקר הראה כי נשים, קשישים, וילדים מעדיפים שלא לרכב בכבישים עם תנועה.

המחקרים הצביעו על כך שיותר אנשים יהיו מוכנים לרכב על אופניים שהנתיבים יהיו בטוחים ומסודרים יותר. עידוד רכיבה על אופניים יהיה מועיל יותר לבקרת משקל, תפקוד לב, ויש בו כדי להגביר את הכושר הגופני לילדים ומבוגרים, בנוסף לעזור להפחית את גודש תנועה וזיהום אוויר מכלי רכב, אמרו המחברי המחקר.

סוגים מסוימים של מסלולים בעיקר בטבע נושאים סיכון נמוך בהרבה לפגיעה של רוכבי אופניים, בעיקר שהרכיבה מתבצעת בקבוצה או עם מאמן כושר אישי.
על פי מחקר של אוניברסיטת קולומביה בו ניתחו סיבות של 690 פציעות רכיבה על אופניים בונקובר וטורונטו 2008-2009 בסוגי תוואי שונים ותשתיות:
הסיכון הגדול ביותר לרוכבי אופניים מתרחש כאשר הם חולקים רחובות גדולים עם מכוניות חונות, וללא נתיבי אופניים. ללא נתיבים המיועדים לרוכבי אופניים ישנו סיכון מוגבר לפגיעה ממכוניות נעות ופתיחת דלתות של מכונית חונות.

לעומת זאת, תשתית המיועדת לרוכבי אופניים - כולל נתיבי אופניים ברחובות מרכזיים בלי מכוניות חונות, מסלולי אופניים ברחוב מגורים, ושבילי אופניים מחוץ לרחוב - נושאת כמחצית את הסיכון, בעוד שנסיעה בשטח, בטבע, בנתיבים מופרדים פיזית מהכביש נושאת את הסיכון לפגיעה הנמוך ביותר עבור רוכבי אופניים, בכעשירית הסיכון.

מחקר שפורסם בגיליון של כתב העת של הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה (JACC), נשא בתוכו אמירה של פרופ' מארק הייקאוסקי, פרופסור לרפואה שיקומית באוניברסיטת אלברטה, קנדה:  "אם הייתי צריך לבחור סוג של אימון גופני לחולה עם אי ספיקת לב, הייתי בוחר פעילות אירובית".
"ואופניים זה אימון אירובי המספק את היתרון הגדול ביותר."

המחקר הראה שכאשר מטופלים עם אי ספיקת לב עשו פעילות אירובית מספר פעמים בשבוע, הלב הגדול הפך קטן יותר באופן משמעותי ויכולת שלו לשאוב דם השתפרה. חוקרים הופתעו לגלות כי מי שהוסיף הרמת משקולות לשגרת הפעילות הגופנית על מנת לשפר את כוח שרירים לא נהנה משיפור דומה בגודל של הלב או תפקודו.

ראוי לציין שמספר הסובלים מבעיות ספיקה בלב מגיעים ל- 5 מיליון בארה"ב.

 

המאמר נכתב בשיתוף עלית פיטנס– מאמני כושר אישי  

עבור לתוכן העמוד